fikk på styremøte 21. august 2014 i Stiftelsen UNI kr. 500.000 til istandsetting av M/S Brandbu.
Lasteskipet Brandbu ble bygget ved Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1907. Den ble fraktet i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvika hvor den ble klinket sammen og sjøsatt. De første 13 år var maskineriet dampdrevet, men i 1920 ble denne byttet ut med en råoljemotor som står i båten den dag i dag, og skal være den eneste i sitt slag i landet.
M/S Brandbu er det eneste gjenværende lasteskip bygget for trafikk på ferskvann i Norge. Båten ble i alle år brukt som fraktebåt og under krigen ble den rekvirert av tyskerne og brukt til transport.
Fra 1946 ble Brandbu liggende i opplag og ble i 1948 liggende delvis under vann til Roar Otto Sundt kjøpte båten. Han har gjort et formidabelt arbeid med vedlikehold og sikring, og i 1985 var skipet overhalt og gikk sin første tur for egen maskin ut på fjorden siden 40-tallet. Sundt var opptatt av å bevare skipet slik det fremstod i 1920 og er på disse premisser vernet av Riksantikvaren.
Nå har imidlertid noe forfall begynt å vis seg, spesielt på skrog og det er et stort skip å ha ansvar for alene. I 2014 ble Randsfjordmuseene derfor nye eiere av M/S Brandbu.
Venneforeningen M/S Brandbu’s Venner er nyetablert og allerede i gang med paner fremover, og det er i ferd med å skapes et miljø rundt båten.
Målet er nå å få Brandbu tilbake på fjorden, med hjemmehavn i Røykenvika i 2016. Det er utført en tilstandsundersøkelse av Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter, en rapport som ble bestilt av Riksantikvaren.
Telefon: +47 46292921