fikk på styremøte 21. oktober 2014 i Stiftelsen UNI kr. 190.233 til fire tiltak i forbindelse med skipssikkerheten på B/F Gamle Kragerø
B/F Gamle Kragerø fra 1960 ble bygget ved Kragerø Slipp og Mek. verksted. Ferja var Kragerø Fjordbåtselskaps første stålferje og ble bygget som kombinert passasjer-/bilferje og isbryter. Den skulle sikre transporten vinterstid, forhindre isolasjon og bidra til å holde sysselsettingen oppe når fjordene frøys til.
I 1960 ble bilrasjoneringen opphevet. Privatbilismen økte kraftig og traktoren vant innpass i jordbruket. Bilferja ble derfor den nye tidens lokalbåt. Kragerø med sine øyer og spredte bosetting var helt avhengig av bilferja, både til vare- og persontransport. B/F Gamle Kragerø bandt øysamfunnet og fastlandet sammen året rundt og hadde en avgjørende betydning for sikker transport under normale isforhold.
Skipet er den eldste stålferga under 100 bruttotonn i Norge. Hun er nesten identisk med det opprinnelige fartøyet M/F ”Kragerø”, og oppfyller derfor Riksantikvarens krav om ”særlig kulturhistorisk verdi” som grunnlag for vern. Denne typen ferger ble bygd fra 1950; først i tre, siden i stål. De ble vanlige utover femti- og sekstitallet, men få er bevart. ’Gamle Kragerø’ er en tidstypisk representant.
Kragerø Kystlag ble stiftet i 2007 og har ca. 280 medlemmer. Aktiviteten til laget favner et bredt spekter av aktiviteter, der en fergegruppe har ansvaret for den fredete bilfergen.
Søknaden gjelder gjennomføring av fire tiltak:
1. Anskaffelse av ny radar
2. Grunnleggende sikkerhetsopplæring
3. Passasjer- og krisehåndteringskurs
4. Redningsøvelse med Skipskontrollen 2014
Telefon: +47 46292921