fikk på styremøte 3. juni 2015 i Stiftelsen UNI kr. 140.000 til reparasjon/konstruksjon av vogn nr. 7 og 10 ved Urskog-Hølandsbanen
Venneforeningen Tertitten ved Urskog-Hølandsbanen skal på dugnadsbasis restaurere og rekonstruere to av banens originale godsvogner. Godsvognene ble levert til Urskogbanens anlegg i 1895 og var i daglig drift frem til banens nedleggelse i 1960.
Nå skal vognrammene rekonstrueres, mens vognkassene restaureres. Arbeidet utføres av frivillige medlemmer av Venneforeningen Tertitten. Når arbeidet er fullført vil representanter for flere viktige godsvogntyper på Urskog-Hølands-banens godsvognmateriell kunne fremføres i museumsbanens tog.
Urskogbanen ble vedtatt bygget i 1894. Banen ble bygget som en såkalt tertiærbane; en bane bygget på billigst mulig måte. Sporvidden var bare 75 cm, den smaleste på jernbaner til offentlig befordring i Norge.
Etter Urskog-Hølandsbanens nedleggelse i 1960 ble de fleste av banens godsvogner hugget opp. Museumsbanen klarte å redde syv, blant disse vogn nr. 1, 9 og 13 fra 1895. Frem til 1995 ble det antatt at både vogn nr. 7 og nr. 10, i likhet med øvrige vogner som ikke var overtatt av museumsbanen, ble hugget i 1962. Det kom derfor som en stor overraskelse da man i løpet av sommeren 1995 fikk kunnskap om deres eksistens.
Telefon: +47 46292921