fikk på styremøtet 6. desember 2017 i Stiftelsen UNI hhv kr. 108.900 og kr. 18.048 til ovennevnte prosjekter
M/S Gamle Oksøy ble bygget i Laksevåg i 1962, som forsyningsskip for Kystverket. Det ble spesialkonstruert for å frakte parafin og gass til de mange fyrene og fyrlyktene langs kysten, og ble benyttet til ulike tilsyns- og vedlikeholdsoppgaver innen fyr- og merketjenesten forøvrig. Båten har hatt hele landet som virkeområde, og hadde en tankkapasitet på 160.000 liter, lasterom, verkstedfasiliteter, lagerrom og lugarplass til besetningen og arbeidslag.
Det spesielle med Gamle Oksøy er båtens autentisitet. Den ble vernet umiddelbart av Riksantivaren etter at den ble tatt ut av operativ tjeneste, og før forfallet hadde satt inn. Dette er nærmest unikt i fartøyvernsammenheng, og gir Gamle Oksøy helt spesielle kvaliteter bevaringsmessig.
Skipets historie og fartstid godt dokumentert, både gjennom journaler og andre kilder.
Kystverkmusea er Kystverkets eget etatsmuseum. Det ble formelt opprettet i 2008, og er organisert som et nettverkssamarbeid mellom fire selvstendige museer: Lindesnes Fyrmuseum, Jærmuseet, Sunnmøre Museum og Museum Nord. Museene har hele etatens virkefelt som ansvarsområde: Fyr- og merketjenesten, lostjenesten, havneutbygging, moderne trafikkovervåking og beredskapstjenester. Lindesnes fyrmuseum overtok eierskapet, og dermed driftsansvaret, for Gamle Oksøy i mai 2014.
Skipets overlevelsesdrakter er rutinemessig sendt til kontroll. Grunnet draktenes alder hadde limet i alle sammenføyninger tørket inn og sluppet, og gjort draktene ubrukelige. Museumsskipet Gamle Oksøy seiler mest i Norge, men også til havner i Nord-Europa. Dette gjør at fartøyet ofte ligger sentralt i havner i forbindelse med festivaler, konserter og andre arrangementer. Dette medfører mye besøk om bord. Flere ganger har man opplevd at folk har fått et illebefinnende, og det ville derfor være betryggende å ha en hjertestarter om bord.
Telefon: +47 46292921