fikk på styremøtet 5. sept. 2018 i Stiftelsen UNI kr. 77.950 til ovennevnte prosjekt
Statsraad Lehmkuhl er et av verdens største seilskip og er Norges eldste skværrigger med hjemmehavn i Bergen. Hun seiler i snitt 9 måneder i året hvor ca. 70% foregår under seil, og er således i utgangspunktet et miljøvennlig skip.
Formålet for Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl (SSSL) er å bevare seilskipet Statsraad Lehmkuhl (SL) for fremtidige generasjoner gjennom aktiv drift med høyt fokus på sikkerhet.
I løpet av 2018 vil man få installert batteripakke om bord på skipet og får da en hybridpakke som vil gjøre dem til et av de mest miljøvennlige skipene i verden. Enova har gitt tilskudd til dette prosjektet. Med hybridpakken kan man fremvise over 1000 år gamle sjømannstradi-sjoner i kombinasjon med innovativ, fremtidsrettet og miljøvennlig teknologi, noe som vil gi en helt unik opplæringsarena.
I dag er Stiftelsen en godkjent opplæringsbedrift som har både maskin, dekk og bysselærlinger/vg-3 elever om bord. I tillegg utdanner de fremtidens ledere gjennom avtalen, som de har hatt med Sjøkrigsskolen siden 2002, som innebærer et årlig 3-måneders seiltokt med deres kadetter som del av lederutviklingen.
På bakgrunn av MSC resolusjon, er det blitt utarbeidet en ny paragraf under SOLAS (1974). Det nye kravet, betegnet som SOLAS 11-2, innebærer at alle skip konstruert før 01.07.2014 skaI minimum ha to toveis bærbare radiotelefoner (UHF) for hvert brannlag. UHF-ene skaI være av eksplosjonssikker type, ofte referert til som EX type, og skal være installert innen klasseutstyrs-inspeksjonen primo 2019. I henhold til krav om sikkerhetsbemanning om bord har S/S Statsraad Lehmkuhl to brannlag, som impliserer at Stiftelsen må kjøpe inn fire nye UHF-er.
Telefon: +47 46292921